صفحات

4 دليل اصلي تخريب جنگل هاي منطقه پاپي لرستان

روستاي چنار شوره منطقه پاپي در مسير جاده سپيددشت خرم آباد و در قلب جنگل "بوتك" قرار دارد، ارديبهشت 89 براي گردشي بهاري به اين روستا و جنگل زيباي بوتك رفتيم و با صحنه هاي عجيب و نگران كننده از تخريب سريع جنگل ديديم. صدها درخت بعضا بزرگ كه با اره قطع شده بودند در جاي جاي جنگل به جشم مي خورد.  



از تعدادي از عشاير اطراف و مردم روستا در باره علت قطع اين درختان سوال كردم، پاسخهاي آنها حامل اين چهار محور بودند:

1- برخي از درختان توسط چوپانها براي تغديه گله هاي بز و گوسفند قطع مي شوند، تا خوراك دامها را تامين نمايند. مخصوصا در فصل تابستان و پاييز كه علف كمياب تر است. چوپانها راحت ترين و كم زحمت ترين براي سير كردن دامها كار را اره كردن درختان تشخيص مي دهند.

2- برخي درختان جنگل را براي توليد زغال و فروش در شهر قطع مي كنند. عده اي از همين طريق توليد زغال نان در مي آورند.

3- عشاير درختان را قطع مي كنند تا حصار و پرچين براي گله ايجاد كنند. وقتي عشاير كوچ مي كنند اين پرچين ها از بين مي روند و سال بعد باز هم بايد براي ايجاد پرچين درختان را قطع كنند

4- برخي مردم روستا و عشاير براي پخت و پز و گرم كردن خانه از هيزم جنگل استفاده مي كنند

آنچه كه ما علت اصلي قطع درختان در جنگل بوتك منطقه پاپي ديديم همان علت اول است، چوپانها براي تغذيه دامهاي خود با اره شاخه ها و گاهي تنه درختان بزرگ را قطع ميكنند تا بزها و گوسفندان خود را سير كنند غافل از آنكه ارزش هر درخت كمتر از يك بز نيست

در اين ميان محيط زيست لرستان نبايد ساكت بنشيند. و ضمن مجازات متخلفان، با اطلاع رساني و فرهنگ سازي مردم را به ارزش جنگل آگاه سازد.

۱ نظر:

از اينكه با نظرات خوبتان در وبلاگ سلام دورود ما را دلگرم مي كنيد، سپاسگذاريم