صفحات

با حضور‪ ۵۶‬كشور خارجي همايش بين‌المللي زلزله لرستان در بروجرد و تهران برگزار مي‌شود

همايش بين‌المللي زلزله لرستان با حضور كارشناسان و متخصصان۵۶ كشور خارجي مهرماه امسال در دو مرحله در شهرهاي تهران و بروجرد برگزار مي‌شود. با توجه به فراهم نبودن زير ساخت‌هاي مناسب از جمله مكان اقامتي مناسب و كافي در لرستان و به منظور برگزاري هرچه بهتر، همايش ياد شده در تهران برگزار خواهد شد. 11 فروردين 1385 زلزله اي به بزرگي شش و دو دهم ريشتر در بروجرد و دورود رخ داد كه منجر به جان باختن بيش از شصت نفر و تخريب بيش از چهل هزار خانه روستايي و شهري شد


خرم آباد - مديركل ستاد حوادث غيرمترقبه لرستان گفت: همايش بين‌المللي زلزله استان لرستان مهرماه امسال همزمان با هفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي در دو مرحله در شهرهاي تهران و بروجرد برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرنگار ايرنا، رضا آريايي روز شنبه در جلسه هماهنگي برگزاري اين همايش، هدف از برگزاري اين نشست را انتقال تجارب وقوع زلزله بروجرد به ديگر كشورها عنوان كرد و افزود: مجامع بين‌المللي از ايران درخواست كرده‌اند اقدامات انجام شده در اين زمينه در اختيار ساير كشورها قرار گيرد.


وي با اشاره به حضور كارشناسان و متخصصان ‪ ۵۶كشور خارجي درهمايش، اظهار داشت: با توجه به فراهم نبودن زير ساخت‌هاي مناسب از جمله مكان اقامتي مناسب و كافي درلرستان و به منظور برگزاري هرچه بهتر، همايش ياد شده در تهران برگزار خواهد شد.


آريايي با بيان اينكه اعتبار مورد نياز براي برگزاري اين همايش در سفر دوم هيات دولت به استان مصوب شد، گفت: با هدف آشنايي بيشتر ميهمانان با فعاليت‌هاي انجام شده بازديد از مناطق زلزله زده و بازسازي شده بروجرد به عنوان يكي از برنامه‌هاي برگزاري اين نشست در دستور كار قرار دارد.


وي با اشاره به زلزله ‪ ۱۱فروردين ‪ ۱۳۸۵دشت سيلاخور شهرستان بروجرد، افزود:

پنج هزار و ‪ ۵۵۰ميليارد ريال خسارت زلزله بروجرد برآورد شد كه با همت دولت ‪ ۹۰درصد اين مبلغ در مدت كمتر از دوسال ابلاغ شد.


مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان لرستان نيز دراين نشست گفت: در سال ‪ ۷۹كمتر از پنج درصد ساختمان‌هاي استان داراي شناژ (پايه‌هاي بتوني و فلزي استاندارد)بودند در صورتيكه با وقوع زلزله بروجرد بحث شناژ ساختمان به يكي از مهمترين بحث‌هاي ساخت و ساز تبديل شد.


حسين اسدي پور گفت: اهميت كيفيت و كميت كارگاه‌هاي آموزشي، ايجاد حساسيت و پيشرفت تكنولوژي ساخت و ساز در استان از جمله فعاليت‌هايي بود كه پس از زلزله مورد توجه قرار گرفت.


وي تصريح كرد: همچنين پس از وقوع زلزله و تخريب مدارس، يك هزار ميليارد ريال به صورت مستقيم و غير مستقيم براي تخريب و بازسازي مدارس استان هزينه شده است.


روز جمعه ‪ ۱۱‬فروردين سال ‪ ۱۳۸۵‬زمين لرزه‌اي به بزرگي شش و دو دهم ريشتر در منطقه سيلاخور بروجرد رخ داد كه وقوع اين حادثه منجر به جان باختن ‪۶۳‬ نفر و زخمي شدن يك هزار و ‪ ۴۲۸‬نفر و تخريب بيش از ‪ ۴۰‬هزار خانه روستايي و شهري درمنطقه شد.


استاندار لرستان: در زلزله سال 85 اطلاع‌رساني به مردم در قبل و بعد از زلزله سبب پايين آمدن خسارات جاني شد.


به گزارش خبرگزاري فارس از خرم‌آباد، حسين صابري امروز در جلسه ستاد زلزله استان لرستان اظهار داشت: همايش بين‌المللي در ارتباط با زلزله سال 85 دشت سيلاخور و بروجرد به مدت دو روز در تهران و بروجرد برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه در اين همايش از 100 نفر در قالب 56 كشور دعوت به عمل مي‌آيد، خاطرنشان كرد: به تصوير كشيدن نقاط مثبت همت، همياري و همكاري جمعي در جمع كردن اين بحران از اهداف اصلي برگزاري اين همايش است.

استاندار لرستان مشاركت دادن مردم در كار بازسازي مناطق زلزله زده را مهم تلقي كرد و گفت: اگر مردم را در بازسازي مشاركت دهيم مسكن ساخته شده مطابق با فرهنگ و نظر آنها است.

صابري نقش دين و روحانيت را در آرام‌سازي مردم در زمان زلزله مهم دانست و گفت: ايجاد آرامش در بين مردم و به وجود آوردن روح نشاط و شادابي و سازندگي در مردم توسط روحانيت درزمان زلزله مهم است.

وي در ادامه اولويت قرار دادن مردم در بازسازي اماكن، برقراري امنيت دروني و بيروني، تقسيم‌بندي مناطق و مديريت تشكل‌هايي كه براي كمك به صحنه مي‌آيند را در هنگام زلزله لازم و ضروري دانست.

استاندار لرستان گفت: در زلزله سال 85 در بروجرد اطلاع‌رساني به مردم در قبل و بعد از زلزله در بروجرد به بهترين نحو انجام شد و همين سبب پايين آمدن خسارات جاني شد.

وي با بيان اينكه حذف اسكان موقت در بروجرد يكي از برجستگي‌هاي زلزله اين شهر بود يادآور شد: در بازسازي دائمي معمولا بحران خسارت مطرح نيست، تامين حداقل سرپناه ملاك است كه اجراي اين طرح در بروجرد فوق‌العاده بود.

استاندار لرستان گفت: تمام مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي بايد اقدامات انجام شده در زمينه‌هاي امنيت، كمك‌رساني به بيماران، بازسازي و بهداشت را مورد مطالعه قرار داده و نقاط ضعف و نقص را برطرف كنند.

استاندار لرستان گفت: همايش بين‌المللي در ارتباط با اقدامات انجام شده به هنگام زلزله سيلاخور بروجرد در سال 85، به مدت دو روز در تهران و بروجرد برگزار مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه با نظرات خوبتان در وبلاگ سلام دورود ما را دلگرم مي كنيد، سپاسگذاريم