صفحات

اشترانکوه بام لرستان را بهتر بشناسیم



اشترانکوه از منطق کوهستانی منحصر به فرد لرستان است. این منطقه در سال 1340 (46 سال قبل) به عنوان منطقه شکارممنوع اعلام شد و در لیست مناطق حفاظت شده قرار گرفت. منطقه اشترانکوه کاملا کوهستانی و فاقد اراضی مسطح جهت کشت و زرع است.
سن بوران مرتفع ترین قله اشترانکوه است با ارتفاع بیش از (4100 متر). یخچالهای دائمی وسرابها و تعداد فراوانی چشمه و دریاچه زیبای گهر از جاذبه های اشترانکوه در همه فصول به شمار می رود.
منطقه اشترانکوه در تقسیم بندی نواحی جانوری به عنوان ناحیه پنجم جانوری ذکر شده و از نظر حیات وحش بسیار غنی است و با توجه به تنوع اقلیمی و توپوگرافی کاملا کوهستانی، دارای زیست گاههای مختلفی برای پستانداران بزرگ و کوچک است بطوری که اشترانکوه به عنوان یکی از مهمترین زیستگاههای بز و پازن (کل و بز) در غرب ایران شناخته شده است قوچ و میش و خرس قهوه ای گربه وحشی کفتار و گراز گرگ و روباه و شغال از دیگر پستانداران مهم و گونه های اصلی زاگرس هستند.
پرندگان زیادی همچون کبک معمولی کبک چیل بلدرچین باقرقره کبوتر چاهی قمری فاخته دلیجه شاهین عقاب طلایی و پرندگان مهاجر در فصول مختلف در این منطقه دیده می شود. کبک دری با ارزشترین پرنده منطقه و سمبل منطقه حفاظت شده اشترانکوه است.
از خزندگان نیز گونه های از سوسمارها مارمولک لاک پشت مهمیزدار و انواع مارها شناسایی شده اند، مارها اکثرا غیر سمی و بعضا نیمه سمی هستند. از مارهای سمی منطقه می توان افعی معمولی یا گرزه مار را نام بردکه بسیار خطرناک و کشنده است.
از ماهی های منطقه می توان سس ماهی زرده ماهی ماهی سیاه و سفید معمولی مه در رودخانه های منطقه دیده می شوند. سطح نسبتا وسیع دریاچه گهر امکان قایق رانی (پارویی) را در فصل تابستان دارد که در صورت فراهم شدن شرایط و امکانات لازم علاقمندان فراوانی را به خود جلب می کند. منبع: جغرافیای لرستان دوم دبیرستان صفحه 58

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه با نظرات خوبتان در وبلاگ سلام دورود ما را دلگرم مي كنيد، سپاسگذاريم