صفحات

عزت الله دهقان و هفت مسئله اساسی دورود

تا ساعاتی دیگر عمر مجلس هفتم تمام می شود و مجلس هشتم کار خود را آغاز می کند. آقای عزت الله دهقان به جای آقای حسین پاپی بر کرسی قرمز رنگ نمایندگی دورود و ازنا تکیه می زند. ضمن تشکر از آقای پاپی که یقین می دانیم دلسوزانه آنچه در توان داشت برای آبادانی حوزه انتخابیه اش بکار بست اینک برای آقای دهقان نیز آرزوی موفقیت داریم. به هر حال رقابتها و دعواهای انتخاباتی را پشت سر گذاشته ایم و باید همه ما شخص منتخب را یاری نماییم و دعواهای انتخاباتی را فراموش کنیم که البته این کار شهامت می خواهد. فرد منتخب هم شرعا موظف است زمینه استفاده از نظرات و پیشنهادات را فارغ از طیف بندی های سیاسی فراهم کند و جو دوستی و تفاهم را ایجاد نماید. حضرت علی (ع) از مردم می خواهد که اورا نصیحت و راهنمایی کنند و آنها را از چاپلوسی برحذر می دارد.

و اما هفت مسئله اساسی شهر دورود:

1- مسئله اشتغال:

اولین و اساسی ترین مشکل مردم دورود مسئله بیکاری جوانان است. لرستان اولین نرخ بیکاری در کشور را دارند. در این میان دورود یکی از بالاترین آمار را دارد. بگفته رئیس اداره کار دورود نرخ بیکاری شهرستان دورود 30 درصد اعلام شده است (لینک) در حالیکه نرخ بیکاری کشور 12 درصد اعلام شده است. سی سال قبل وقتی که جمعیت دورود حدود بیست هزار نفر بود از نظر اشتغال مشکلی نداشتیم چون آن موقع کارخانه سیمان و فارسیت داشتیم، صنایع دفاع داشتیم، راه آهن هم داشتیم. اما حالا که جمعیت شهری دورود از مرز یکصد و بیست هزار نفر فراتر رفته است هیچ تغییری در فرصتهای شغلی ایجاد نشده است. در سی سال اخیر فقط تعدای کارگاه سنگبری احداث شده است آن هم توسط بخش خصوصی. وضعیت اشتغال جوانان دورودی در حالت بحرانی یا اورژانسی است.


2- رفع آلودگی کارخانه سیمان:
حسین پاپی اخیرا کلنگ احداث یک کارخانه جدید سیمان را در دورود زد ظاهرا با ساخت کارخانه جدید فازهای قدیمی کارخانه سیمان (که آلودگی زیاد دارند) تعطیل می شوند یا شاید قرار است کارخانه سیمان بطور کلی به خارج شهر منتقل شود. اما این طرح فعلا بر روی کاغذ مانده و یک موافقت اصولی بیش نیست و اگر پیگیری نشود بجای کلنگ خار می روید! یکی از آرزوهای دیرینه مردم دورود رفع آلودگی کارخانه سیمان است که علاوه برایجاد بیماریها، چهره زشتی به شهر ما داده است و سایر زیباییها و استعدادهای شهر از جمله استعداد توریستی رازیر سوال برده است.

3- انتقال کمربندی به خارج شهر:
هم اکنون مهمترین معضل ترافیکی شهر دورود عبور کمربندی از وسط شهر است. روزانه هزاران اتومبیل غول پیکر که متعلق به شهر ما نیستند و لزومی ندارد شهر ما محل تاخت و تاز آنها باشد از وسط شهر عبور می کنند و آرامش و امنیت را از مردم می گیرند و آلودگی صوتی و هوای شهر را بدنبال دارند. ضمن آنکه مهمترین عامل مرگ و میر ناشی از تصادفات همین کمربندی است. بعلاوه وقتی شهر جولانگاه هزاران راننده ناشناس بیگانه باشد امنیت خانواده ها به خطر می افتد. (مشکل جاده های خارج شهری ازجمله جاده ازنا به اراک هم از عوامل تلفات رانندگی مردم دورود وازنا است)

4- مسئله فاضلاب:
فاضلاب شهر دورود از دیرباز به رودخانه تیره یا دز وارد می شود. در ایامی که آب رودخانه کم است بیش از پنجاه درصد آب رودخانه را فاضلاب شهری تشکیل می دهد و منظره بسیار زشتی ایجاد می گردد. در همه جای دنیا وجود یک رودخانه دائمی در وسط شهر فرصت گرانبهایی برای زیبایی و آبادانی است. مثلا زاینده رود اصفهان مهمترین عامل زیبایی و آبادانی این شهر است. اما همین عامل در شهر ما مایه زشتیها و بیماریها و آلودگی هاست. ظاهرا شهرداری سالهاست که طرحی برای دفن فاضلاب شهری دارد اما این طرح با بودجه شهرداری انجام پذیر نیست و عنایت ملی را می طلبد.

5- مشکلات درمانی:
حدودا بیش از بیست سال قبل بیمارستان هفتم تیر در دورود احداث شد که برای جمعیت همان موقع دورود کفایت نمی کرد تا چه رسد به جمعیت چندین برابر شده امروزی. مردم ما ناچارند علاوه بر رنج بیماری رنج آوارگی در شهرهای خرم آباد بروجرد و تهران و... را نیز متحمل شوند و کنایه ها و توهینهای مبنی براینکه چرا شهر خودتان فلان بیمارستان یافلان تجهیزات را ندارد را بجان بخرند. آیا وقت آن نرسیده که یک بیمارستان مجهز دیگر در دورود احداث شود؟ انتظار می رود آقای دهقان این معضل اساسی را بطور جدی پیگیری کند.

6- مسئله توریسم:
به همت شهرداری دورود اخیرا تبلیغات گسترده ای برای معرفی دورود به عتوان پایتخت طبیعی ایران انجام شده است. این حرف گزافی نیست و ما سند و مدرک هم داریم. وجود زیباترین آبشار های ایران، زیبا ترین دریاچه، قله های پوشیده از برف دائمی، جنگلهای سرسبز، رودخانه ها و سرابهای دائمی فراوان و طبیعت زیبای از استعداد فوق العاده توریسم منطقه حکایت دارد. در حالیکه توریسم پردرآمدترین صنعت دنیا پس از تجارت اسلحه است باید بکوشیم جایگاه واقعی خود را بیابیم شاید آسانترین راه برای رفع مشکل بیکاری جوانان سرمایه گذاری و توجه به این بخش باشد. موقعیت جغرافیایی خوب دورود در نزدیکی به تهران، اصفهان، اهواز، قم و کشورهای عربی و همچنین امکان تردد با راه آهن زمینه را برای این صنعت فراهم نموده است. اخیرا شهرداری دورود پروژه عظیم بابا هور را در قسمت بالای شهر آغاز نموده است که مطابق پلاکاردهای تبلیغاتی دارای هتل، استخر شنا، پیست قایقرانی، تله کابین و ... است و دو هزار فرصت شغلی مستقیم را ایجاد می کند! که البته حرف بزرگی است و روی کاغذ هم سنگین به نظر می آید. اما امکان پذیر است.

7- ساخت وساز ساختمانهای فرسوده:
زلزله علی رغم خسارتهایی که داشت برای مردم دورود و بروجرد مایه خیر و برکت هم شد. هم اکنون مردم با کمک وامهای مناسب، ساختمانهای فرسوده شان را تخریب می کنند و بجای آنها بناهای مستحکمتر احداث می نمایند و این کار روند خوبی پیدا کرده است و جنب و جوشی در شهر آغاز شده است. مشکل بیکاری بسیاری از کارگران ساختمانی دورود (که قبلا ناچار به ترک وطن و کار در شهرهایی چون تهران و اهواز بودند) موقتا رفع شده است. بازار مصالح ساختمانی رونق گرفته و بسیاری از مردم از بازاری تا راننده و تعمیر کار و... سود میبرند. اگر این روند ساخت و ساز تا چند سال دیگر ادامه پیدا کند چهره شهر ما متحول می شود. اما این روند شکننده است و هر لحظه ممکن است با یک بخشنامه جدید یا یک تصمیم ناگهانی متوقف شود. از آقای دهقان می خواهیم پیگیر این موضوع باشد و با برداشتن موانع این روند را سرعت ببخشد.

این هفت مسئله اساسی دورود همانند هفت خوان رستم برسر راه آقای دهقان قرار گرفته اند. البته دوره پهلوانان افسانه ای دیگر گذشته است و بی انصافی است اگر انتظار داشته باشیم که آقای دهقان به تنهایی از این هفت خوان بگذرد. بلکه باید با همکاری و همدلی عموم مردم و مسئولین این امر محقق گردد. نقش آقای دهقان در ایجاد چنان جو همکاری و همدلی مهم و موثر است. و امید است جو دوستی و تفاهم ایجاد شود. تا پایان دوره دوره آقای دهقان وقت زیادی باقی نمانده چیزی حدود هزار و چهارصد روز یا به عبارتی سی و چهار هزار ساعت!

۱ نظر:

  1. وبلاگ قوم لر شروع به کار کرد
    این وبلاگ آماده تبادل لینک با وبلاگ شماست
    منتظر حضور سبز شما هستیم .

    پاسخحذف

از اينكه با نظرات خوبتان در وبلاگ سلام دورود ما را دلگرم مي كنيد، سپاسگذاريم